Czym jest Joga?

Joga jest filozofią, nauką, sztuką - stanowi pełnię wiedzy o życiu. Powstała w Indiach 5 tysięcy lat temu. Joga nie jest religią, praktykować może ją każdy bez względu na wyznanie. Jest to najstarszy system rozwoju osobowości, obejmujący ciało, umysł i ducha. Postawy jogi, ćwiczenia nazywane są asanami. Asana to inaczej pozycja nieruchoma - w praktyce oznacza to tyle, iż wykonując jakieś ćwiczenie musimy wytrwać w nim nieruchomo przez kilka sekund lub minut. Postawy jogi zmuszają do pracy wszystkie mięśnie i stawy, kręgosłup i cały kościec. Działają one także na nasze organy wewnętrzne, gruczoły i nerwy. Podczas ćwiczeń masujemy wątrobę, trzustkę, żołądek. Ćwiczenia zapobiegają i leczą choroby. Twórcy jogi czerpali inspirację z natury, dlatego ćwiczenia mają nazwy zwierząt, roślin oraz przedmiotów codziennego użytku. Jeśli myślisz, że joga to monotonne, nudne i powolne ćwiczenia, jesteś w błędzie. Chociaż w istocie joga jest jednym, całościowym systemem, istnieje wiele jej odmian, wśród których każdy może znaleźć technikę idealną dla siebie.

Kobieta wykonująca ćwiczenie jogi

Pięć zasad jogi:

  • Właściwy relaks: usuwa napięcia mięśni i przynosi odpoczynek całemu ciału odświeżając je jak mocny sen w nocy. 15 min w relaksie jest jak 3 godziny głębokiego snu.
  • Właściwe ćwiczenia: to postawy jogi - asany - działające na wszystkie części ciała. Joga angażuje wszystkie mięśnie, nawet oczu!
  • Właściwe oddychanie, z wykorzystaniem całych płuc i przepony. Ulga dla astmatyków i alergików, wydłużony, spokojniejszy oddech.
  • Właściwa dieta - wegetariańska, opiera się na pokarmach naturalnych, zbilansowana i odżywcza, dzięki niej ciało jest smukłe a umysł spokojny. Poza tym jedna z głównych zasad jogi to ahimsa - niekrzywdzenie.
  • Pozytywne myślenie i medytacja: koncentracja pomaga usuwać złe myśli i uspokaja umysł. W czasie ćwiczeń koncentrujemy się na kolejnych pozycjach, w tym czasie nasze zmartwienia i problemy znikają, skupiamy się tylko na tym co jest tu i teraz. Kiedy umysł jest całkowicie skoncentrowany czas upływa niezauważalnie, tak jakby nie istniał. Mentalna zdolność do koncentracji istnieje we wszystkich, nie jest ani nadzwyczajna ani tajemnicza.

Korzyści płynące z zajęć jogi:

  • wzmocnienie mięśni i kośćca,
  • zwiększenie gibkości i elastyczności ciała,
  • korekta wad postawy,
  • redukcja bólów kręgosłupa i innych,
  • wzmocnienie serca i poprawa krążenia,
  • obniżenie ciśnienia krwi, spokojny układ nerwowy,
  • poprawa funkcji oddechowej,
  • polepszenie metabolizmu,
  • redukcja stresu, zmęczenia i negatywnych emocji,
  • wzrost wiary we własne możliwości, samoakceptacja.

Joga wg metody Sivananda

Zajęcia jogi wraz z trenerem

Klasyczna lekcja dla dorosłych wg metody Sivananda. Joga Sivananda jest jednym z kilku popularnych rodzajów jogi,nazwa wywodzi się od nauczyciela – lekarza, który ten rodzaj jogi rozpropagował.

Zajęcia mają stały rytm, stałą kolejność asan, która dobrana jest w taki sposób by oddziaływać na całe ciało. Trwają półtorej godziny.

Jak wygląda lekcja jogi Sivananda?

  • Zajęcia rozpoczynają się krótką relaksacją.
  • Po wstępnym relaksie następują ćwiczenia oddechowe tzw. Pranajamy: pełny oddech jogiczny, anuloma viloma, kapalabati.
  • Sekwencja powitanie słońca - doskonała rozgrzewka dla mięśni (obudzi leniwych i zarazem ostudzi tych zbyt pobudzonych)
  • Cykl 12 podstawowych asan (z wariacjami dla zaawansowanych), który zawiera pozycje odwrócone, skłony do przodu, wygięcia do tyłu, skręty, pozycje równoważne. Znajdują się tam m.in. takie asany jak świeca,pług,skłon do przodu, kobra, świerszcz, łuk, trójkąt, kruk. Asany wykonuje się powoli, na miarę swoich możliwości, z uwagą skierowaną do wnętrza siebie, oddychając głęboko.
  • Zajęcia kończą się relaksacją połączoną z autosugestią. Specyficzny rytm zajęć sprzyja koncentracji i wewnętrznemu skupieniu. W trakcie ćwiczeń nie stosuje się żadnych dodatkowych przyrządów. Sivananda joga zawiera wymagające pozycje, ale ich stałość powoduje, iż uczeń obserwuje swoje postępy, a to z kolei daje dużą motywację do dalszej pracy nad ciałem. Jednocześnie jest to joga skupiona na oddechu i relaksie w pozycjach, w pewnym stopniu medytacyjna w swojej naturze.

W tradycji jogi Sivananda przed zajęciami i po ich zakończeniu śpiewa się wspólnie kirtany – pieśni, które uchodzą za aktywną formą medytacji, która oczyszcza serce i umysł z negatywnych emocji, uspokaja i wypełnia pozytywnymi wibracjami.

Czas trwania zajęć 90 min.

Zajęcia indywidualne 150 zł
Zajęcia dla grup 200 zł

Zajęcia Jogi

Zajęcia jogi dla początkujących i średniozaawansowanych.

Nauka podstawowych pozycji jogi, ćwiczenia oddechowe oraz techniki relaksacyjne. Lekcja została opracowana z myślą o pełnej korzyści fizycznej i psychicznej uczniów. Stały rytm zajęć sprzyja obserwacji swojego ciała, postępów, a to z kolei daje dużą motywację do dalszej pracy nad sobą. Zajęcia są różnorodne, korzystamy z bogactwa i możliwości asan, które daje joga. Lekcja zawiera skłony, skręty, wygięcia do tyłu, pozycje równoważne. Ćwiczymy na plecach, na brzuchu, na siedząco, stojąc. Gdy jesteśmy zmęczeni odpoczywamy. To joga, po której nic ucznia nie boli. Pozwala się wyciszyć i głęboko odprężyć. Nauczyciel obserwuje grupę, koryguje, motywuje i wspiera.

Na zajęcia ubierz się wygodnie, oraz zabierz ze sobą matę (jeśli posiadasz) oraz dowolny koc - do przykrycia w czasie relaksu.

Czas trwania zajęć to 60 min.

Kobiety podczas ćwiczeń jogi na tarasie